Salespartner 

Utvikling og trening

"Den eneste bærekraftige konkurransefordelen er organisasjonens evne til å lære raskere enn konkurrentene»
Peter Senge, MIT

Workshop - Budsjetter 2024

Høsten er tiden for rolige inne kvelder foran peisen. Vi ser tilbake på sommeren og frem mot vinteren. Men det er også tiden der inneværende salgsbudsjett er i ferd med å oppnås eller ikke oppnås - og hvor neste års budsjett skal lages.

Mange følger den faste «det blir 10 % opp», og fortsetter å jobbe akkurat på samme måte som de alltid har gjort med et håpe om at dette ordner seg. Uten en enste tanke om hva eller hvordan de må jobbe annerledes for å nå målet om å øke sin omsetning med 10 %.

Vi liker å kalle dette «Donald Duck-metoden».

Salespartner har satt sammen en workshop hvor vi samler din salgssjef og dine selgere, hvor vi tar utgangspunkt i resultater så langt inneværende år, og så jobber oss systematisk gjennom kundeporteføljen og muligheter som ligger og setter et budsjett for neste år.

Albert Einstein skal ha sagt at «Selve definisjonen på galskap er å foresette å gjøre å gjøre det samme, men å forvente et annet resultat».

Mål med workshopen
  • Hver enkelt selger skal etter workshopen ha et bevist forhold til hvilke endringer de må gjøre i sitt arbeid for å nå sitt nye mål.

  • Hvilke kunder, aktiviteter, ressurser og innsatser som skal til for å nå deres nye budsjett.

Alle våre kurs gjennomføres som en miks av e-læring, praktisk trening i en reell arbeidssituasjon og fysiske workshops.

Workshopen inneholder 30 minutters kick off med informasjon om hvilke forberedelser som må gjøres på teams med kursholder, 1 dag workshop (evt. ½ + ½ dag er der det er mer praktisk) med teori og praktiske oppgaver og 60 minutter repetisjon og oppfølging av handlingsplan og hjemmeoppgaver med kursholder på teams. Dette kan bygges på med påfølgende halve dager for oppfølging utover 2024.

Investering NOK 26 000 eks. mva. for hele opplegget.

Det anbefaltes fra fire til 12 deltagere på hver workshop. Ta gjerne kontakt om du ønsker mer info.

Selgertrening

Få yrker har like store utfordringer som selgeryrket. For å kunne møte de kravene markedet og kunden har til en moderne og profesjonell selger eller KAM trenger man en bevisst tilnærming til sitt fag.

Treningen gir deg alle de viktige salgsverktøyene og teknikkene du trenger for å strukturere ditt salgsarbeid og oppnå de planlagte resultatene.

Etter treningen er du mer effektiv i hele salgsprosessen, fra forberedelse til avslutning av salget. Du får konkrete verktøy og utvikler dine ferdigheter i å gjøre riktige prioriteringer for å utvikle ditt eget kundearbeid.

Mål med Grunnleggende Salg
  • Å gi selgeren kunnskap om salgsprosessen og betydningen av å arbeide på en metodisk og strukturert måte (forberedelse, møteavholdelse, innvendingsbehandling, kjøpssignaler etc.)

  • Innsikt i kundens kjøpssituasjon og hvordan du ut i fra dette legger opp en profesjonell salgssamtale

  • Hvordan forholde seg til den "nye normalen". Å selge, og gjennomføre salgsmøter, via teams

  • Praktisk trening

Mål med Utvikling av nøkkelkunder
  • Å jobbe strategisk og målrettet mot bedriftens viktigste kunder

  • Få verktøy, innsikt og modeller for å utvikle storkunder

  • Kunnskap og ferdigheter for å utnytte kundens totalepotensiale på en effektiv måte.

Investering NOK 26 000 per dag, alt inkluder, eks mva. Maks 16 deltagere. 

Hvert kurs gjennomføres på 1 dag.

Presentasjonsteknikk

Kurset er rettet mot ledere og medarbeidere som holder presentasjoner for forsamlinger, store som små, og som ønsker å forbedre sin gjennomslagskraft. Dette praktisk anlagte kurset vil vise deg og trene deg i hvordan du holder publikums oppmerksomhet og sikrer at budskapet sitter- og forblir sittende. Bygg opp og gjennomfør presentasjoner som forsterker ditt budskap.

Mål med kurset:

  • Å bli mer bevisst sin egen atferd, hvordan man kommuniserer og hvordan man får frem sitt budskap

  • Hvordan bygge opp en presentasjon som spisser budskapet mot valgte målgruppe

  • Å bli bevisst på bruk av Power Point (eller tilsvarende) med innhold og billedbruk

  • Holde oppmerksomheten og engasjere

  • Praktisk trening med tilbakemelding fra kursleder og kollegaer

Investering NOK 26 000 per dag, alt inkluder, eks mva. Maks 16 deltagere. 

Kurset gjennomføres på to dager.

Utviklingsprogram for salgssjefer

Salgsledelse handler om å skape resultater via andre, og det stilles store krav til salgssjefens prioritering og resultatfokus i et konkurransepreget marked. Samtidig opplever de fleste salgsledere det vanskelig å sette av tid til å sørge for sin egen utvikling i en allerede hektisk hverdag.

Derfor har vi satt sammen et intensivt program på tre moduler, med individuell oppfølging mellom hver modul.

Opplegget gir alle de viktige lederverktøyene som er nødvendig for å kunne lede medarbeidere, strukturer innsatsen og gjennom sine medarbeidere skape gode og forutsigbare resultater. Utdannelsen er rettet mot ledere som har ansvar for å skape resultater.

Mål med utdannelsen:
  • Du får kunnskap om de viktigste områdene for å lykkes som leder. Hensikten er at du får med deg nye ferdigheter og innsikt du kan omsette direkte i din daglige ledelse, og økt trygghet som leder.

  • Bevisstgjøre og utvikle kunnskap og ferdigheter innen ledelse for å utnytte organisasjonens potensiale på en effektiv måte.

  • Programmet gir deg verktøy for å gjennomføre vedlikehold og nødvendige forandringer og det legges stor vekt på at praktisk trening skal ha relevans for den enkelte leders situasjon og utfordringer.

Investering NOK 26 000 per dag, alt inkluder, eks mva. Maks 8 deltagere. 

Foredrag - Fem sannheter

Endret budsjett, betyr i mange tilfeller at jeg må endre litt på måten jeg jobber, ellers vil jeg jo med stor sannsynlighet havne der jeg var.

Salespartner har satt sammen et foredrag på 45 minutter som tar for seg fem oppleste og vedtatte "sannheter" som enten kan være en behagelig hvilepute – eller utviklingsområder som vil gjøre meg bedre på sikt.


Mål med foredraget

Foredrag gir en humoristisk tilnærming til vanskelig tema, hvor vi setter ting på spissen og bruker situasjoner og eksempler det er enkelt å kjenne seg igjen i - målet er refleksjon og erkjennelse.

  • Sannhet #1 – Null stress, jeg har vært i tusenvis av kundemøter. Eller være godt forberedt, ha satt seg inn i kundens situasjon og gjøre et godt førsteinntrykk.

  • Sannhet #2 - Jeg må være tilgjengelig på kontoret i tilfellet kunden trenger noe/kontakter meg. Det er lenge siden selgeren nærmest fax-maskinen var den med høyest omsetning.

  • Sannhet #3 - Det er alltid lurt å prate konkurrenten litt ned. Helt fint, men hvorfor ikke bruke anledningen til å prate deg opp.

  • Sannhet #4 - Kunder er kun opptatt av pris. Har du noen gang hørt en toppselger klage på at kundene bare er opptatt av pris? Hvordan unngå å gå i prisfellen, og heller argumentere for kundeverdi.

  • Sannhet #5 - Jeg må være meg selv og kunden kjøper når de klare. Kunden kjøper når de opplever at selger klarer å formidle merverdi opp mot eksisterende løsninger og/eller investering. En type selgere skiller seg klart ut her.

Ta gjerne kontakt om du ønsker mer info.