People Matters

Foredrag og kurs

"Den eneste bærekraftige konkurransefordelen er organisasjonens evne til å lære raskere enn konkurrentene»
Peter Senge, MIT

Salgsprosessen

En defenisjon av salg kan være å få noe til å skje

Kunder er i utgangspunkt fornøyd med de løsninger de har, derfor er det vår jobb å få noe til skje der det nødvendig ikke hadde skjedd noe uten vår innsats.

Dette unike utviklingsprogrammet består av samlinger og praktiske oppgaver, men det er først og fremst fokus på individuell oppfølging og coaching av den enkelte selger med de salgstips, møtebooking og møter de skal gjennomføre. Det er 100 % rettet mot deres salgshverdag.

Som selger trenger jeg kompetanse og trygghet på følgende områder:

  • Møtebooking – muligheten til å sitte ovenfor en ny potensiell kunde

  • Innsalgsmøte – skape tillit og få en god oversikt over kundens virksomhet

  • Verdiløsning – presentere vår løsning slik at denne kunde ser utbyttet

  • Oppfølging – å være på ballen slik at salget ikke glipper

Programmet starter med en samling med møtebooking, så følger de neste samlinger og individuell coaching etter avtale eller behov. Vi følger, coacher og gir råd til selgerene gjennom hele prosessen fra segmentering og møtebooking til de enten får et klart NEI, eller et fint JA.

Ta gjerne kontakt om du ønsker mer info.

Salgsbudsjett

Albert Einstein skal ha sagt at «Selve definisjonen på galskap er å fortsette gjøre det samme, og forvente et annet resultat». 

Salgsbudsjettene blir gjerne noe høyere enn år etter år. Endret budsjett, betyr i mange tilfeller at jeg må endre litt på måten jeg jobber, ellers vil jeg jo med stor sannsynlighet havne der jeg var.

Salespartner har satt sammen et opplegg som beskriver hvordan man jobber seg systematisk gjennom kundeporteføljen og ser hvilke muligheter som ligger der.

Mål med Salgsbudsjett

Opplegget gir deg fem innspill på hva man burde ha fokus på og hva som kan gi mest resultat.

  • Innspill #1 – 20 – 80 reglen. Hvilke av mine eksisterende kunder er det viktigst å jobbe med?

  • Innspill #2 - TvillingkunderHvilke bransjer og segment er jeg allerede sterk og derfor finne nye kunde enklest.

  • Innspill #3 - AktivitetHar jeg rett aktivitetsnivå mot mine kunder med tanke på budsjett?

  • Innspill #4 – Beholde kunder. Hvordan unngår jeg at det ikke lekker for my omsetning ut igjen?

  • Innspill #5 – Nøkkelkunde budsjett. Månedlig oppfølging av dine viktigste kunder.

Gjennomføres som rent foredrag eller som workshop hvor vi jobber med dine selgere og kunder.

Ta gjerne kontakt om du ønsker mer info.

Møtebooking

Hvordan bli komfortabel med møtebooking på telefon. 

Å booke møter med nye potensielle kunder handler om å få noe til å skje, som ikke ville skjedd om du ikke plukket opp telefonen.

Opplegget er rettet mot selgere som ønsker å øke sin gjennomslagskraft i møtebooking og sikre større kvalitet i de møtene som bookes. Vi har tatt utgangspunkt i hvordan de som booker flest og best møter jobber, og setter sammen en beste praksis for dere.

Mål med Møtebooking

Å gjøre deg mer komfortabel og  sterkere i den delen av salgsprosessen som handler om å booke møter med potensielle kunder – altså å komme i posisjon for å selge.   

  • Hva gjør de som lykkes

  • Å være mentalt forberedt og treffsikker mot beslutningstaker

  • De første 20 sekundene. Vekke interesse og skape en god stemning rundt samtalen

  • Komme med konstruktive innspill og forslag når vi møter motstand og innvendinger

Gjennomføres som rent foredrag eller som workshop hvor vi jobber med dine selgere og kunder.

Ta gjerne kontakt om du ønsker mer info.

Fem sannheter

Forskjellige selgere prestere ulikt. Av dine selgere vil noen alltid nå sine mål, mens andre aldri gjøre det. 

Sånn har det alltid vært, og vi har litt stilltiende akseptert det. Men må det være sånn? 

Hos Salespartner har vi erkjent at det vil være forskjeller, men vi er allikevel opptatt av at alle skal utnytte sitt fulle potensiale og lære av de beste. Derfor bruker vi tid på å forstå hva de beste gjør annerledes. 

Med bakgrunn i det har vi satt sammen et opplegg som tar for seg fem oppleste og vedtatte "sannheter" som enten kan være en behagelig hvilepute – eller utviklingsområder som vil gjøre meg bedre på sikt.


Mål med Fem sannheter

Foredrag gir en humoristisk tilnærming til vanskelig tema, hvor vi setter ting på spissen og bruker situasjoner og eksempler det er enkelt å kjenne seg igjen i - målet er refleksjon og erkjennelse.

  • Sannhet #1 – Null stress, jeg har vært i tusenvis av kundemøter. Eller være godt forberedt, ha satt seg inn i kundens situasjon og gjøre et godt førsteinntrykk.

  • Sannhet #2 - Jeg må være tilgjengelig på kontoret i tilfellet kunden trenger noe/kontakter meg. Det er lenge siden selgeren nærmest fax-maskinen var den med høyest omsetning.

  • Sannhet #3 - Det er alltid lurt å prate konkurrenten litt ned. Helt fint, men hvorfor ikke bruke anledningen til å prate deg opp.

  • Sannhet #4 - Kunder er kun opptatt av pris. Har du noen gang hørt en toppselger klage på at kundene bare er opptatt av pris? Hvordan unngå å gå i prisfellen, og heller argumentere for kundeverdi.

  • Sannhet #5 - Jeg må være meg selv og kunden kjøper når de klare. Kunden kjøper når de opplever at selger klarer å formidle merverdi opp mot eksisterende løsninger og/eller investering. En type selgere skiller seg klart ut her.

Gjennomføres som rent foredrag eller som workshop hvor vi jobber med dine selgere og kunder.

Ta gjerne kontakt om du ønsker mer info.

Selgertrening

Få yrker har like store utfordringer som selgeryrket. For å kunne møte de kravene markedet og kunden har til en moderne og profesjonell selger eller KAM trenger man en bevisst tilnærming til sitt fag.

Treningen gir deg alle de viktige salgsverktøyene og teknikkene du trenger for å strukturere ditt salgsarbeid og oppnå de planlagte resultatene.

Etter treningen er du mer effektiv i hele salgsprosessen, fra forberedelse til avslutning av salget. Du får konkrete verktøy og utvikler dine ferdigheter i å gjøre riktige prioriteringer for å utvikle ditt eget kundearbeid.

Modul #1 - Grunnleggende Salg
  • Å gi selgeren kunnskap om salgsprosessen og betydningen av å arbeide på en metodisk og strukturert måte (forberedelse, møteavholdelse, innvendingsbehandling, kjøpssignaler etc.)

  • Innsikt i kundens kjøpssituasjon og hvordan du ut i fra dette legger opp en profesjonell salgssamtale

  • Hvordan forholde seg til den "nye normalen". Å selge, og gjennomføre salgsmøter, via teams

  • Praktisk trening

Modul #2 - Utvikling av nøkkelkunder
  • Å jobbe strategisk og målrettet mot bedriftens viktigste kunder

  • Få verktøy, innsikt og modeller for å utvikle storkunder

  • Kunnskap og ferdigheter for å utnytte kundens totalepotensiale på en effektiv måte.

Gjennomføres som workshop eller som del av at utviklingsprogram. I begge tilfeller jobber vi med dine produkter, selgere og kunder som utgangspunkt.

Ta gjerne kontakt om du ønsker mer info.

Presentasjonsteknikk

Kurset er rettet mot ledere og medarbeidere som holder presentasjoner for forsamlinger, store som små, og som ønsker å forbedre sin gjennomslagskraft. Dette praktisk anlagte kurset vil vise deg og trene deg i hvordan du holder publikums oppmerksomhet og sikrer at budskapet sitter- og forblir sittende. Bygg opp og gjennomfør presentasjoner som forsterker ditt budskap.

Mål med kurset:

  • Å bli mer bevisst sin egen atferd, hvordan man kommuniserer og hvordan man får frem sitt budskap

  • Hvordan bygge opp en presentasjon som spisser budskapet mot valgte målgruppe

  • Å bli bevisst på bruk av Power Point (eller tilsvarende) med innhold og billedbruk

  • Holde oppmerksomheten og engasjere

  • Praktisk trening med tilbakemelding fra kursleder og kollegaer

Gjennomføres som workshop eller som del av at utviklingsprogram. I begge tilfeller jobber vi med dine produkter, selgere og kunder som utgangspunkt.

Ta gjerne kontakt om du ønsker mer info.

Utviklingsprogram for salgssjefer

Salgsledelse handler om å skape resultater via andre, og det stilles store krav til salgssjefens prioritering og resultatfokus i et konkurransepreget marked. Samtidig opplever de fleste salgsledere det vanskelig å sette av tid til å sørge for sin egen utvikling i en allerede hektisk hverdag.

Derfor har vi satt sammen et intensivt program på tre moduler, med individuell oppfølging mellom hver modul.

Opplegget gir alle de viktige lederverktøyene som er nødvendig for å kunne lede medarbeidere, strukturer innsatsen og gjennom sine medarbeidere skape gode og forutsigbare resultater. Utdannelsen er rettet mot ledere som har ansvar for å skape resultater.

Mål med utdannelsen:
  • Du får kunnskap om de viktigste områdene for å lykkes som leder. Hensikten er at du får med deg nye ferdigheter og innsikt du kan omsette direkte i din daglige ledelse, og økt trygghet som leder.

  • Bevisstgjøre og utvikle kunnskap og ferdigheter innen ledelse for å utnytte organisasjonens potensiale på en effektiv måte.

  • Programmet gir deg verktøy for å gjennomføre vedlikehold og nødvendige forandringer og det legges stor vekt på at praktisk trening skal ha relevans for den enkelte leders situasjon og utfordringer.

Gjennomføres som workshop eller som del av at utviklingsprogram. I begge tilfeller jobber vi med dine produkter, selgere og kunder som utgangspunkt.

Ta gjerne kontakt om du ønsker mer info.